sobota 27. srpna 2016

Co se mi to zase zdálo

Ahojte.
Ano, příspěvek. Ano, delší než jeden odstavec. Důvod? Víte, většinou si lidé sny nepamatují. Nebo se jim zdá něco hezkého, případně aspoň normálního. Ne tak u mne. Mě se zdají apokalypsy. Ano, je to jeden z důvodů, proč v noci nemůžu usnout. Tak jsem si řekla že to aspoň zužitkuju.
Ke čtení doporučuju toto.Textově to k tomu relativně sedí a Hurts je obecně dobrá kapela.  




Nebe hořelo. Tmavý dým stoupal z budov na horizontu. Kdo mohl, opustil město, když se spustily sirény. To bylo před několika hodinami. Rychlý pohled na mobil mi prozradil, že síť je pořád přetížená. Zatraceně, kde je. Někde v dálce ostře zaštěkal samopal. Dvě dávky rychle po sobě. Jinak bylo ticho. Stála jsem u novinového stánku. Byl z větší části mezi epicentrem té hrůzy a mnou. Krytí. Bylo to ještě daleko, ale jeden nikdy neví. Mobil potichu cinkl na znamení, že se zprávy konečně odeslaly. Jedna čárka signálu. Možná lidi pochopili, že se takhle nikomu nedovolají. Možná už není nikdo, kdo by volal. Další cinknutí, tentokrát trochu jiné, indikující příchozí zprávu. V duchu jsem poděkovala všem bohům. Žije. Ta horší zpráva je, že je skoro přímo uprostřed toho všeho. Sraz u divadla. Shlédla jsem z kopce dolů na ten chaos. U divadla ještě nebyli, ale za ním už to hořelo a na levé straně se střílelo. Právě na straně, kde byla. Pomalu jsem vyšla zpoza stánku a zamrazilo mě v zádech. I když to byla jen budka z dřevěných prkýnek, pomáhala aspoň psychicky. Samopal znovu vychrlil pár dávek a další mu odpověděl. Podvědomě jsem sebou cukla zpět k dřevěné konstrukci. Mimo kryt jsem si připadala skoro nahá. Pak mi to došlo. Z leva. Znělo to z leva. Doprdelepráce.

Sklopila jsem hlavu, a věrna podobnosti tohoto gesta jsem se jako beran vydala proti tomu všemu jen se svou tvrdohlavostí. Trvalo deset minut dostat se z kopce dolů. Tam se na hlavní silnici napojovala druhá a ukončila relativní bezpečí budov z obou stran. Napravo domy pokračovaly ještě kus a končily náměstím s pomníkem. Nalevo bylo několik metrů asfaltu, kus trávníku s několika mladými stromky a pak velká vydlážděná plocha před divadlem. A vjezd do podzemní garáže. Jediný možný úkryt. Chvíli jsem o tom přemýšlela. Z garáží se dalo dostat až k divadlu. Pokud teda ještě fungovaly elektrické zámky na dveřích. Každopádně je to lepší nápad než tam naběhnout jako ovce na porážku. Tam dole se ale mohl kdokoli skrývat. Jít dolů je risk. Nejít tam taky. Teď co je větši?

Dilema za mě vyřešila hlasitá exploze. Na můj vkus moc blízko. Městem se rozlehl rachot střel. Tentokrát zepředu. Než jsem si to stačila rozmyslet, vystřelila jsem přímou čárou ke vjezdu. V cestě mi stál nízký plot, který označoval konec rovné plochy. Ráda bych řekla, že jsem ho ladně přeskočila, ale po pravdě nevím, jak jsem se přes něj dostala. Moc ladné to asi nebylo. Za plotkem byl sešup tak metr a půl. Sjezd do garáží. Při dopadu něco křuplo. Můj kotník. Typické. Zlomené to není, zvrtnuté asi taky ne, ale ta svině malá bolí.
V podzemí mě uvítal pach benzínu. Zůstalo tu celkem dost aut. Majitelé asi šli nakupovat do města. Nepodstatný fakt. Na ty teď není čas. Prošla jsem řadami až k zadní stěně, u které byly východy, a pokračovala směrem ke schodišti do divadla. Světla ozařovala vozy a v mé paranoidní mysli z každého stínu koukal pár očí. Doopravdy tu ale nikdo nebyl, nebo si přál do mě narazit ještě míň, než já do něho. To, že svítila světla, ale znamenalo, že dveře půjdou otevřít. Možná, že kdyby světla vypadla, dveře se automaticky odemknou, ale to jsem nevěděla jistě. Takhle byl fakt, že zevnitř jdou otevřít, jistota je přecejenom lepší.

Vyšla jsem nahoru po kovových schodech. Při každém kroku zavibrovaly a potichu zaduněly. Asi šetřili na úchytech. Ne že by záleželo na skoro neslyšitelném zvuku, samopaly všechno přehlušily. Někde někdo křičel. Bylo to poměrně blízko. Sakra kde vězí? Pootevřela jsem skleněné dveře a vykoukla ven. Celá jedna stěna byla prosklená. Mířila směrem, ze kterého jsem přišla. Bojovalo se z druhé strany, takže mě naštěstí nikdo neviděl. Silnice zela prázdnotou. Uprostřed asfaltu zela díra až kamsi do kanálů. Zpřelámané koleje trčely vzduchu. Nebe se zatahovalo temnými mraky, jako by i příroda chtěla zapadat do ponuré nálady té scenérie. Kde je!!! Už tu měla být. Myslím. Mohla by.
Čekala jsem pět minut. Odpočítávala každou vteřinu spolu s mobilem. Nic. Střelba mezitím utichla. Vzduch byl těžký v očekávání dalšího krveprolití. Co to vlastně je za blázny? Odkud přišli? Co chtějí? Moc otázek a málo odpovědí. Dalších pět minut.

Konečně se objevila. Zamávala jsem na ni. Neodvážila jsem se hlasem upoutat nechtěnou pozornost. Uviděla mě. Zamávala nazpět. Stála ve stínu divadla, zalezlá za okrasným keřem. Ke mně to bylo několik metrů otevřeného terénu.
Chvíli zvažovala situaci. Já taky. Vůbec se mi to nelíbilo. Pak něco vybouchlo. A ona vyběhla. Vzduchem se vznášely částičky omítky, prach štípal do očí.
Chytila jsem ji do náručí a zacouvala zpátky do budky. Byla tady. Živá a vcelku. Chvíli jsem jenom vnímala ten fakt a byla za něj nevýslovně vděčná.
Realita mě poměrně rychle dohnala. Přes ulici se střílelo. A ta stěna byla tenká.
Dolů do garáže, garáží dál a pak pryč.
Schody skoro neslyšně duněly pod našimi spěšnými kroky. A pak to bouchlo. Budka nad námi se rozletěla na hromadu sutin. Schodiště se otřáslo a horní část se zhroutila. Zábradlí se roztříštilo na ostré kusy kovové trubky, které letěly vzduchem. Skočila jsem na podlahu parkoviště jen okamžiky před tím, než se i druhá část schodiště s definitivním zhoupnutím sesula o patro níž. I podlaha vibrovala. Kousek přede mnou se sbírala ze země. Ještě že šla první. Chtěla jsem se vzepřít o ruce a stoupnout, ale levá vypověděla službu. Lehce šokovaně jsem ji zvedla a pozorovala, jak mi z ruky odkapává krev. S pomocí pravé jsem se postavila a dál tupě zírala na roztržený rukáv a zubatou ránu pod ním. Podívala jsem se na ni. Taky už stála a asi něco říkala. Neslyšela jsem si. V uších mi zvonilo. Moje košile! Nedokázala jsem se přinutit uvažovat o tom druhém problému. Omotala jsem kolem toho šátek, zjistila, že při utahování mě něco bodá, šátek odmotala, vytáhla z ruky kousek kovu, zamotala a utáhla znovu. Svět se se mnou trošku zhoupl a já se musela opřít o zbytky stěny od schodiště. Pod podrážkami mi zakřupalo sklo. Které předtím bylo ve dveřích. Sklo. Dveře. Výbuch. Jasně…

Musíme odsud pryč. Podívala jsem se na ni a mávla směrem k východu. Kývala. Asi se mi to snažila říct už chvíli. Pořád mi zvonilo v uších. Směřovaly jsme k východu. Páchl tu benzín a opuštěná auta stála na svých místech jako tiší strážci. Asi jsem se praštila do hlavy.
Po nahnuté ploše nahoru, opatrně vystrčit hlavu, klid. Sprint přes silnici. Pořád klid. V uších mi pomalu přestávalo zvonit.

Nevím, jak jsme se dostali domů. Po hřbetu ruky mi stékala krev, a jak zasychala, studila. Doma nás uvítal štěkot psa. Brzy si uvědomil, že to je ona a já si zase jednou nemohla pomoct a jenom zamilovaně zírala. Jsem užitečná jako vidle v hnoji. Oprava. Vidle v hnoji, které krvácí na linoleum.

Lékárnička, dezinfekce, obvaz. Koupelna. Odmotat šátek. Byl nasáklý krví. Můj šátek. Zničený. Rána očistit vodou. Au. Naštěstí se šrám ukázal být spíše bolestivý, než vážný. Zatímco jsem odšroubovávala dezinfekci, uvažovala jsem, jestli to vydrží bez šití. Doufala jsem, že jo. O několik nadávek později bylo to svinstvo vydezinfikované. Jo. Asi by to chtělo šití. Budeme to šít? Nebudeme. Co uděláme? Přes ránu dáme látkový kapesník a omotáme ruku jakousi flastroidní páskou. Přes to se dá obvaz a budeme na ruku opatrní.

Následovně se projevila moje závislost a já se jala dělat čaj. A zjišťovat jestli je v pořádku.

Pak začaly houkat sirény.

Vyšla jsem na balkon, abych lépe slyšela a ona šla za mnou. Pes se nám motal pod nohama.

POZOR HLÁŠENÍ. VARUJEME VŠECHNY V BRNĚ PŘED PŘICHÁZEJÍCÍM RAKETOVÝM ÚTOKEM. TOTO NENÍ CVIČENÍ. OPAKUJI. VARUJEME VŠECHNY PŘED RAKETOVÝM ÚTOKEM, TOTO NENÍ …….

Vzala jsem ji za ruku a koukala nahoru. Mraky odtáhly a na potemnělé obloze začínaly poblikávat hvězdy. Obě jsme hleděly vzhůru. Noční nebe brázdily bílé kondenzační stopy. Stála jsem jako přimražená. Vevnitř pištěla čajová konvice.
Pak začalo hořet nebe.
Když se pod námi zatřásl balkon, podařilo se mi dát dohromady jednu souvislou myšlenku. Musíme dovnitř. A tak jsem ji odtáhla do předsíně, kde se krčil i pes. Zvíře má instinkty, asi je tu z nějakého důvodu. Asi proto, že tu nejsou okna. Výbuchy se slily v jednolitý rachot. Přitáhla jsem ji do těsného objetí a čekala.

Žádné komentáře:

Okomentovat